Stabilisatorstang vervangen

Een stabilisatorstang, niet elke auto heeft er een en sommige autos hebben er twee. De stabilisatorstang is een brede, U-vormige cilindrische stalen staaf die met de linker- en rechterwielen met armen is verbonden. Aan de stabilisatorstang zitten vervolgens verbindingsstang met rubbers die verbonden zijn aan de ophanging bij de wielen zodat roteren mogelijk wordt.

Functie van een stabilisatorstang

De stabilisatorstang wordt gebruikt om het voertuig te stabiliseren, in het bijzonder in verband met onregelmatigheden in de weg en scherpe bochten. In het engels staat de stabilisatorstang ook bekend als de anti-roll bar omdat dit onderdeel er voor zorgt dat de auto in de bocht de wegligging behouden blijft en deze niet op de zijkant terecht komt. Een ruwe of te strak gemonteerde stang is direct te merken in de wegligging en rijcomfort van de auto. Zo zullen drempels met een strak gemonteerde stabilisatorstang ruw aanvoelen.

Kapotte Stabilisatorstang herkennen

  • Slecht kunnen sturen
  • Lost stuurwiel
  • De auto leunt heel erg naar één kant in de bocht
  • Bij het maken van bochten hoor je een piepend geluid

Kan ik blijven rijden met een kapotte stabilisatorstang?

Rijden met een auto die nagenoeg bijna geen wegligging heeft is niet aan te raden. Wanneer je écht genoodzaakt ben om te rijden met een kapotte stabilisatorstang, rijd dan vooral heel zacht en maak geen scherpe bochten. Dit kan echter wel verschillen per auto.

Hoe vervang je een Stabilisatorstang?

In sommige gevallen kun je de stabilisatorstang ook makkelijk zelf vervangen. Vooral de stabilisatorstang verbindingen zijn korte metalen delen met rubbers die over tijd verslijten. Het is echter aan te raden om dit door een professioneel te laten doen omdat de rubbers niet te strak gemonteerd mogen worden.

Kosten stabilisatorstang vervangen

Wanneer de rubbers van de stabilisatorstang vervangen hoeven worden zullen de kosten enorm meevallen. Wanneer er echter meer aan de hand is kan het bedrag oplopen van 100 tot 200 euro.