Distributieriem vervangen

De distributieriem vervangen of benieuwd of het daar al tijd voor is? Autofabrikanten adviseren om dit iedere 60.000 tot 120.000 kilometer te laten doen. Of iedere 3 tot 5 jaar, als u niet zoveel kilometers met de auto maakt. Op die manier zal het rubber of kunststof niet te veel uitdrogen, waardoor er geen problemen met de aandrijving ontstaan.

Distributieriem vervangen

De distributieriem zorgt er via de krukas en de nokkenas(sen) voor dat de kleppen van de motor bediend worden. Een essentiële functie, waar de auto niet zonder kan. Het is daarom belangrijk om de riem op tijd te laten vervangen. Een kapotte riem kan de motor (flink) beschadigen, waardoor de kosten voor een reparatie nog veel hoger kunnen oplopen.

Er zijn verschillende oorzaken van slijtage mogelijk, waardoor de distributieriem gaat slippen. Moderne riemen zijn ‘getand’, waardoor slippen zo lang mogelijk wordt uitgesteld. Na verloop van tijd kan de spanning op de riem afnemen, waardoor er breuken in ontstaan of er zelfs tanden loskomen. Dit kan grote gevolgen hebben, omdat ook de waterpomp, de brandstofpomp of de oliepomp kunnen haperen of gaan lekken.

Tip: koopt u een tweedehands auto die een aantal maanden heeft stilgestaan? Dan is het verstandig om de distributieriem meteen te laten vervangen. Dat voorkomt dat er een domino-effect met andere klachten ontstaat.

Voor Renault, Ford Focus en meer

U kunt online offertes aanvragen voor het vervangen van de distributieriem voor een Renault, Ford Focus, Golf of Peugeot 206. Net als voor een Ford Fiësta, Opel Astra, Renault Megane, Renault Clio en alle andere modellen.

Tip: autofabrikanten kiezen voor een distributieriem of een distributieketting. De ketting is meer duurzaam, maar ook zwaarder. Een ketting gaat langer mee en hoeft soms zelfs nooit vervangen te worden. In het informatieboekje of met hulp van een automonteur kunt u bepalen of uw auto een riem of een ketting heeft.

Het vervangen van de distributieriem is belangrijk voor alle merken en modellen, omdat het kunststof en rubber na verloop van tijd kunnen slijten. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Een nieuwe riem kost 500 tot 750 euro, terwijl schade aan de motor kan leiden tot een reparatie die duizenden euro’s of meer kan kosten.

Benieuwd wanneer het verstandig is om de distributieriem te vervangen? Autofabrikanten adviseren daarvoor het volgende:

  • 000 tot 120.000 kilometer
    Na een dergelijk aantal kilometers zal het rubber of kunststof behoorlijk versleten zijn. Bovendien kunnen tanden van de riem zijn losgelaten, waardoor het risico op slippen flink toeneemt.
  • 3 tot 5 jaar levensduur
    Het rubber en kunststof drogen uit, bijvoorbeeld als u relatief weinig met de auto rijdt. Ga niet alleen uit van het aantal kilometers, maar houd ook rekening met de levensduur in jaren.

Kosten: wat is de prijs van een nieuwe riem?

De distributieriem vervangen en benieuwd naar de kosten? De riem zelf hoeft niet veel te kosten. Om de riem te laten plaatsen zal de automonteur de motor moeten bereiken en die voor een gedeelte uit elkaar moeten halen. Op die manier ontstaan de honderden euro’s aan kosten waar u rekening mee dient te houden.

Met name moderne motoren hebben de riem netjes weggewerkt. Dat is lastig tijdens een reparatie, omdat de monteur de motor voor een deel uit elkaar moet halen om de riem te bereiken. De tijd die daarvoor nodig is leidt tot hoge kosten voor de reparatie. Vervolgens is het belangrijk om de riem goed te vervangen en de motor weer netjes in elkaar te zetten. Op die manier kost een reparatie van de distributieriem zo’n 500 tot 750 euro. De precieze kosten hangen natuurlijk af van de garage die u kiest, net als het model waarmee u rijdt. Sommige motoren maken het makkelijker dan anderen om de riem te bereiken, waardoor een reparatie minder lang hoeft te duren.

Tip: een riem vervangen is goedkoper dan een nieuwe ketting. De distributieketting gaat over het algemeen langer mee, maar leidt tot meer kosten op het moment dat die los komt te zitten en het belangrijk is om die te laten vervangen. Garages kunnen u goed adviseren over wat er nodig is, om veilig uw kilometers te kunnen maken met de auto.

Goedkope vervanging: de distributieriem

De distributieriem laten vervangen en daarvoor liever niet te veel kosten maken? Er zijn twee methoden om de kosten onder de streep goed binnen de perken te houden:

  • Meerdere reparaties combineren
    Zodra u de distributieriem wilt laten vervangen is het verstandig om ook de rest te laten nakijken of vervangen. Denk bijvoorbeeld aan de waterpomp, de oliepomp en de brandstofpomp. Zodra de motor eenmaal uit elkaar ligt kan de monteur daar ook meteen bij. Het maakt de reparatie op dit moment duurder, maar voorkomt dat u over een jaar of een paar jaar opnieuw een dure reparatie uit moet laten voeren.
  • Offertes van garages vergelijken
    De kosten voor het vervangen van de riem verschillen per automerk en model, net als tussen de verschillende garages. U kunt online meerdere offerte aanvragen, zodat u die makkelijk met elkaar kunt vergelijken. De ideale manier om een goed beeld te krijgen van de gemiddelde kosten.
    Tip: kies niet automatisch voor de laagste kosten. Vergelijk op basis van prijs en kwaliteit, zodat u de distributieriem op een degelijke manier kunt laten vervangen en u daar weer 60.000 tot 120.000 kilometer of 3 tot 5 jaar mee vooruit kunt.

De distributieriem vervangen en daarvoor op zoek naar de beste monteur die daar niet te veel kosten voor berekent? Wij maken het online gemakkelijk verschillende garages te vergelijken. Direct een overzicht van de monteurs die er graag mee aan de slag gaan en de kosten die zij daarvoor berekenen.