Benzine, Diesel of LPG?

Lees de voor en nadelen van Benzine, Diesel en LPG motoren en maak de juiste keuze

Vraag gratis offertes aan bij garages in uw buurt. Vergelijk prijs, service en afstand. En vind snel de juiste garage om uw auto te laten onderhouden of repareren.

Deze vraag wordt door veel mensen gesteld: ik rijd een x aantal km per jaar en ik weet niet wat voordeliger is, een benzine, LPG (gas) of een diesel auto? Daar gaan we wat meer duidelijkheid over scheppen. Zo kunt u de juiste keuze maken.

Allereerst wil ik even zeggen dat het verschil in prijs per kilometer steeds kleiner wordt tussen een benzine en een diesel auto. De reden hiervoor is dat kleine en zuinige benzinemotoren steeds meer de overhand krijgen. Moderne benzineauto’s zijn al net zo zuinig als 10 jaar oude dieselmotoren.

Voor en nadelen benzine
+ APK is goedkoper.
+ Onderhoudskosten zijn iets lager.
+ Wegenbelasting is goedkoper.
+ Beter voor het milieu.
+ Goedkoper indien u weinig kilometers rijdt (tot 12 duizend km per jaar).
+ Meer PK’s in hogere toeren.

– Benzine is duurder (€1.82,- per liter) dan diesel (€1,49,- per liter).

Voor en nadelen diesel
+ Diesel is goedkoper dan benzine (per liter).
+ Een diesel auto rijdt meer kilometers per liter brandstof (gemiddeld 18 km per liter) dan een benzine auto (gemiddeld 14 km per liter).
+ Meer koppel (trekkracht) laag in de toeren dan een benzine of LPG motor.

– APK is gemiddeld €10,- duurder dan bij een benzine auto.
– Door de turbo (bijna alle dieselmotoren hebben een turbo) is de auto onderhoudsgevoeliger.
– Iets duurder in onderhoud dan benzine auto.
– Wegenbelasting is stukken hoger (zo’n 40% meer) dan bij een benzine auto.

Voor en nadelen LPG
+ Veel goedkoper dan benzine en diesel met zijn €0,87,- per liter.
+ Moderne LPG installaties zijn betrouwbaar en veilig.
+ Indien u veel rijdt (14 duizend km + per jaar) bespaart u veel geld ten opzichte van benzine en diesel.
+ Beter voor het milieu dan benzine en diesel.

– De motor in een LPG auto heeft het iets zwaarder te verduren. Dit komt omdat LPG in gasvorm in de cilinders wordt gespoten, het mist hierdoor de koel- en smeerkwaliteiten van benzine en diesel.
– De wegenbelasting neemt iets toe omdat de auto door de LPG installatie in een hogere gewichtsklasse valt. Maar we hebben het hier over zo’n €8,- verschil per maand ten opzichte van een benzine auto.
– De onderhoudskosten kunnen wat hoger uitvallen. Omdat een LPG installatie en de motor die extra wordt belast wat meer aandacht nodig zullen hebben.
– Het inbouwen van een LPG installatie is een eenmalige investering van ongeveer €2.000,-.
– Niet elke tankstation verkoopt LPG.
– In het buitenland heeft u andere soorten vulplugjes nodig.
– Meestal wordt de LPG tank in de kofferbak van de auto geïnstalleerd. Soms ook (als het om een kleine gastank gaat) op de plaats waar eerst het reservewiel heeft gezeten. Hierdoor wordt de bagageruimte beperkt.

Al met al zal de keus voor iedereen anders zijn. Indien u zo goedkoop mogelijk wilt rijden is LPG (op de lange termijn 3+ jaar) het voordeligst.

Wanneer u minder dan 10 duizend km per jaar rijdt is een moderne benzine auto het makkelijkst en voordeligst.

Diesel zit er tussenin, zowel qua prijs, als qua aantal gereden kilometers per jaar. Maar wij vinden diesel de mindere optie door de hoge wegenbelastingkosten en de schade aan het milieu.